Iepriekš rakstījām par kāpšanas sienu izmantošanu rotaļā. Šeit vēlos
atgādināt, ka runa ir par kāpšanu bez drošības ekipējuma pa traversa
sienām (kāpšana notiek uz sāniem un nevis uz augšu) vai lielu sienu
apakšējā daļa - augstumā līdz 2,5 - 3m un maziem bērniem šo augstumu var
samazināt. Apakšā ieteicams palikt mīkstos paklājus, vēlams bez
spraugām strap tiem.
Spēļu un uzdevumu piemēri:
Kalni ieleja klintis
Dalībniekus nostāda vienā rindā vienu aiz otra perpendikulāri kāpšanas
sienai. Šī rinda ir „ieleja”. Pa labi no rindas uz kāpšanas sienas ir
„Kalni”, pa kreisi „klintis”. Pēc komandas dalībniekiem jāskrien un
jānostājas vienā no 3 punktiem. Uzdevumu var apgrūtināt liekot izpildīt
papildus uzdevumus, piemēram, pēc komandas „maiņa” dalībnieki paliek
tajā paša punktā tikai samainās vietām. Uzdevumu var veikt ar
„izslēgšanas” metodi, pēdējam dalībniekam, kas uzkāpj uz sienas
izstājoties no spēles.
Atmiņas spēle 4x4–sienas vienā galā novieto bloknotu, kurā vairākos
variantos ar dažādiem zīmējumiem aizpildītas rūtiņas 3x3 vai 4x4.
Dalībniekam jāaizkāpj līdz bloknotam jāatceras zīmējums un jāmēģina
pārzīmēt starta vietā. Variantā 4x4 pēc pieredzes ir nepieciešami vismaz
4-5 piegājieni. Uzvar ātrākais un precīzākais.
Pievieno aizķeri–pirmais dalībnieks izdara kustību uz sienas, otrais to
pašu kustību + savējo, trešais pirmās divas+ savējo u.t.t. līdz kāds
nespēj atkārtot visas kustības. Spēle sākas no sākuma
Knaģu pārvietošana–uz virves sienas vidū nostiprināti 2 krāsu knaģi ai
citi priekšmeti. Dalībnieki pēc kārtas aizkāpj līdz sienas vidum, paņem
vienu knaģi un nes to uz starta vietu. Uzvar komanda, kas visātrāk
izpildījusi uzdevumu.
Miera kauss–uz sienas dažādās vietās uzlīmē līmlentas gabaliņus ar
numuriem no 1-10 sajauktā secībā. Dalībniekam jāpiesit ar roku pie
visiem cipariem, nenokāpjot uz zemes.
Jānis saka –norāda specifisku kustību–visi nostājas uz sienas.
Vadītājs komandē , piemēram, Jānis saka „noliekam kreiso roku uz
sarkanās aizķeres”, Jānis saka: „paceļam labo roku uz dzeltenās
aizķeres” u.t.t. Ja kāds nokrīt vadītājs ar to mainās vietām.
Maršruts ar auklas ierobežojumu–nostiprinot auklu visas sienas garumā ap
aizķerēm varam dinamiski mainīt izmantojamo sienas augstumu un aizķeru
skaitu
kāpšana ar aizsietām acīm–kāpējam aizsien acis un uzdevums ir
notraversēt visi sienas garumu. Sadaloties pa divi otrs dalībnieks var
teikt priekšā, kur jāliek rokas un kājas, atvieglojot uzdevumu
Šķēršļi –uz sienas izvieto dažādus šķēršļus, kas nevar savainot kāpējus
nedz kāpjot, nedz krītot ar vai uz tiem, piemēram, virves cilpas, kurām
var līst cauri,peldēšanas nūdeles, kam var kāpt pāri vai līst pa apakšu
Krustvārdu mīklas un zīmējumi–spīdīgā plēvē ielaminējiet baltu papīru
(tā var būt krustvārdu mīkla, matemātikas vai valodas uzdevums), uz kura
var zīmēt,rakstīt, rēķināt vienlaicīgi atrodoties (traversējot) pa
kāpšanas sienas. Pēc nodarbības notīriet ielaminēto loksni un tā ir
gatava nākošajam uzdevumam
Twisters - Metamie kauliņi, kustība, krāsa–uz lapas 1 kolonā uzrakstam 6 krāsa,
kas sakrīt ar aizķeru krāsām, 2 kolonā dažādas kustības vai locekļu
daļas, piemēram, labā roka, kreisā kāja. Vadītājs met metamo kauliņu, ar
vienu skaitli nosakot kustību, ar otru aizķeres krāsu kur dalībniekiem
ir jānostājas. Ja kāds nokrīt vadītājs ar to mainās vietām.
Olimpiskais traverss–lai dalībnieki fiksē katru savu kāpienu pa
sienu. Uzvar tas, kurš atskaites periodā nokāpis vislielāko attālumu
Klusums–dalībniekiem jākāpj pa sienu pēc iespējas klusāk! Tas nozīmē,
kad dalībnieks precīzi novieto kājas un domā par nākamo kustību. Pār
katru kļūdu varam piešķirt pa vienam burtam no vārda „K-L-U-S-U-M-S”.
Kas pēdējais savāc visus burts, tas ir uzvarējis.
Peles aste. Aiz biksēm aizāķē virves galu ( 0,5-1m) dalībniekiem
jātraversē siena, lai virves gals visu laiku pieskartos zemei. Mainot
virves garumu uzdevums paliek vieglāks vai grūtāks
Klusais telefons ar zīmēšanu uz muguras–dalībnieki nostājas uz sienas,
pirmais raksta otrajam uz muguras vārda burtus pa vienam, otrais to pašu
atkārto trešajam u.t.t. Pēdējam jāmēģina saprast kāds bija rakstītais
vārds
Laiks uz sienas - kurš ilgāk – līdzīgi kā 12 tikai fiksē laiku uz sienas
vai arī ilgāko laiku, kuru dalībnieks spējis nokāpt nenokrītot
Dažādi traversa veidi:
Ar kājām pa zemi, rokas uz sienas–kājas liekam gar pašu sienu cieši vienu aiz otras, rokas brīvi izvēlas dažādas aizķeres
Brīvā formā–ar rokām un kājām pa sienu, bez papildus nosacījumiem.
Rokas krustā–katram rokas pārtvērienam jābūt aiz rokas, kura satvērusi aizķeri.
Rokas un kājas krustā–tas pats kas iepriekš + līdzīgs nosacījums kājām
Mainot rokas uz aizķeres–jāmaina rokas uz katras aizķeres pie kuras turamies
Mainot rokas un kājas uz aizķeres-tas pats kas iepriekš + līdzīgs nosacījums kājām
Korķi
uz aizķerēm rokām un kājām–uzdevums, kas māca precīzi novietot kājas uz
aizķerēm. Novietojiet uz aizķerēm korķus vai citus nelielus
priekšmetus. Uzdevums ir kapjot un liekot kājas uz šīm aizķerēm,
nenogāzt priekšmetus
Priekšmetu nešana uz kājām-uz katras kājas purngala novieto kādu priekšmetu, kāpjot tas nedrīkst nokrist
Vienādo kāršu atklāšana-aiz aizķerēm nostiprina spēļu kārtis pa pāriem. Kāpjot jāatklāj kārtis un jāatrod tām pāris
Ar
pēc iespējas mazāk aizķerēm–dalībnieki pēc kārtas traversē pa sienu un
katrā piegājienā aizlīmē ar līmlentu vienu aizķeri. To skaits samazinās
un maršruts paliek ar vien grūtāks. Cits variants dalībnieki paši izdomā
maršrutus un mēģina pārvarēt sienu izmantojot pēc iespējas mazāk
aizķeres.
Priekšmetu transportēšana-baloni, bumbas, ar vienu roku, ar vienu kāju
Kopēšana–otrais dalībnieks mēģina atkārtot pirmā izieto maršrutu.
Drēbju apmaiņa–dalībnieki uz sienas mainās ar cepurēm, šallēm u.t.t.
Mēs priecāsimies papildināt šo sarakstu ar jūsu ierosinātām un izdomātām spēlēm.
Šeit dalāmies ar savu pieredzi un informāciju par un ap kāpšanas sienām.Ceram, ka tā palīdzēs jums izdarīt pareizo izvēli, kad sāksiet domāt par kāpšanas sienas pasūtīšanu un pēc tam būs iedvesmas avots tās plašā pielietošanā.